Serbien



Tog til Moskva forlader banegården i Beograd, bestående af vogne fra Rusland, Ukraine, Tjekkiet og Serbien. Kun den forreste vogn følger med hele vejen på den næsten 2 døgn lange rejse. Toget trækkes af 444 002, der tilhører en af de meget talrige serier af licensbyggede ASEA-lokomotiver.






Et lokaltog klar til afgang fra Beograd, trukket af 441 604. Denne udgave er gearet til 140 km/t, mens flertallet af maskiner kun er gearet til 120 km/t.









Nærttrafiktogene omkring Beograd køres med togsæt af litra 412, bygget af RVR i Riga. 412 103 står her klar til afgang fra hovedbanegården i Beograd.









Der køres mange små persontog, med stop ved alle stationer. Et lokaltog med to vogne holder her i Velika Plana og venter på krydsning.









Der er en omfattende godstrafik i Serbien, der giver god brug for de mange licensbyggede ASEA-lokomotiver.











Et ankommet eksprestog rangeres væk fra perronen i Beograd. Også dette trukket af en 441'er, der har sin oprindelse i SJ's litra Rb.









En tungere ASEA-konstruktion er de 6-akslede litra 461, der i Skandinavien har sit udspring i de norske litra El.15. Disse er licensbygget i stort tal i Rumænien, og de serbiske baner råder over et antal af disse. her står 461 107 klar til afgang fra Subotica med et nattog til Bar i Montenegro.






En søstermaskine, 461 153, er her igang med at oprangere et persontog i Beograd.











Meget rangerarbejde forestås af de ungarskbyggede 641-lokomotiver. 641 310 er her igang på hovedbanegården i Beograd.










Mere spartanske rangerforhold råder her i Mladenovac, hvor en traditionel traktor er udstyret med trykluftbremse og skinnehjul.










På de ikke-elektrificerede strækninger er det de amerikanske GM-lokomotiver der hersker, selvom indsatsen i persontog mere og mere overtages af motorvogne. 661 124 med to personvogne på krogen ankommer her til Brvenik på sin vej fra Kraljevo til Zvečan.







661 109 står her klar til afgang med et godstog fra Kraljevo.











Et tungt godstog trukket af GM-lokomotiverne 661 121 og 661 157 arbejder sig vej gennem det kuperede terræn mellem Pirot og Bela Palanka.










Samme godstog som ovenfor ses her lige syd for Bela Palanka på sin vej mod Niš.





.





Eksprestog 491, Balkan-Expres, fra Beograd til Istanbul ses her mellem Bela Palanka og Pirot på banen mellem Ni
š og den bulgarske grænse ved Dimitrovgrad. Toget trækkes af 661 138 og består af en tyrkisk og to serbiske vogne.




 


De serbiske baner mangler diesellokomotiver, og har indlejet maskiner fra både SZ, de slovenske baner, og fra ZRS der er jernbaneselskabet i Republik Srpska, der er en del af Bosnien-Herzegovina. Indlejede ZRS 661 270 ses her med et sydgående godstog lige syd for Pirot.





De serbiske baner har i lighed med de kroatiske købt brugte Y1-motorvogne i Sverige til erstatning for lokomotivtrukne tog på sidebanerne. Her er 710 003, der har en fortid som Y1 1339 fanget ved stationen i St. Vrelo.







Godstog trukket af 444-021, en moderniseret version af type 441, kort før Donji Ljubes.










Et lokaltog trukket af 441-522 lige før Donji Ljubes.











Kraljevo station i aftensol. To tidligere svenske Y1-motorvogne er klar med hver sit tog, mens en 661'er passerer igennem spor 1.









De serbiske baner har 4 GM-lokomotiver med førerhus i begge ender. De blev oprindeligt indkøbt til Tito's særlige præsidenttog, men anvendes nu i almindelig blandet trafik. 666-002 ses her på depotet ved Maki
š godsbanegården i Beograd.






Sidebanerne har igennem mange år til dels været trafikeret af de såkaldte "Šinobusi", hvoraf enkelte stadig er i drift. Her er to vogne fanget mellem Rača og Kuršumlija på banen der engang forbandt Priština og Niš. Denne bane har været ufarbar syd for 
Rača siden Natos bombardementer af Serbien i 1999.




Alle billeder er mærket med copyright-mærke. Eftertryk/kopiering er ikke tilladt, men hvis man ønsker at anvende et eller flere af mine billeder, er man meget velkommen til at sende mig en mail. Det gøres fra forsiden, hvor der findes et link i det grønne felt nederst på siden.



Menuen til venstre giver mulighed for at springe mellem de enkelte fotosider, eller at returnere til forsiden.
 

© 2012 www.christianbruun.dk